Kategori: Jeppesen’s skriverier (Blog)

Når alt bare er perfekt.

Når alt bare er perfekt.

SOTD stod idag på den lækre Wickham soap Co. – Russian Leather. Mandig og afstemt duft, super performance og som flere andre før har påpeget, en sæbe hvor opskumningen ikke kan gå galt. Den levere uanset. Som aftershave lækre Layrite No.9 Bay Rym. Som er en alkoholbaseret aftershave, men som med sine gode olier, plejer fortrinligt alligevel. Duften er nok til dato den bedste bayrum blanding jeg har prøvet, selv om Meissner ikke er langt bag efter i duften. Til at gøre arbejdet var det Simpson Case1 Bast Badger og Sigi Gold Solingen.

Rigtig god torsdag.

Dapper Dan Shave

Dapper Dan Shave

En super lækker og stilfuld mærkeshave.

Dapper Dan er og bliver en rigtig mandigt, historieskabende og velværeskabende produktserie. Deres dufte som tager udgangspunkt i klassiske 1920’er duftnoter, er simpelthen så dejlige 🙂

Idag prøvede jeg som forsøg at bruge premium beard oil til både preshave og beard oil. Det virkede fremragende 🙂  sidst fik håret en hurtig styling. Dapper Dan’s hair paste er ultimativt et af de bedste hårprodukter jeg har prøvet 🙂

Kosten er stilfuld barbering best badger

Kniven en fremragende fransk Wiederstrahl 🙂

Super lækker shave på en ellers lidt hård dag 🙂

Vanvittig lækker shave

Vanvittig lækker shave

kniven fra Lars Tougaard er som altid en sand fornøjelse i selskab med favorit kosten fra ByWandahl. Cremen fra St. James er ganske simpelt et gude produkt og aftershaven fra Layrite no. 9 med bayrum er super dejlig 🙂 sidst men bestemt ikke mindst. Beard brother beard balm med mango, til dato den bedste beard balm jeg har prøvet 🙂

 

SIGR Shaving Test #1 – Semi review

SIGR Shaving Test #1 – Semi review

Så skulle den endelige shavetest af Sigr´s produkter stå prøven.

Jeg skal ærligt erkende, at når vi taler om wetshave, er jeg altså mest en Lather kind of guy. Alt det der invinsible gel stads er normalt noget jeg går lidt uden om, da jeg elsker hele arbejdsgangen i skummet.

MEN somme tider må det gerne være lidt mere go to, derfor har jeg da også altid en gel af en art stående. Gennem lang tid har der på den gel stået Gordon. Men da Sigr nu har lanceret en shave gel, skulle det da prøves. Sigr er som tidligere nævnt et dansk brand, som har fokus på gode, solide og naturlige ingredienser. Bla er ingredienser fra den nordiske natur, noget der er vægtet højt. Som lille bonus info kommer navnet Sigr af oldnordisk og betyder sejr. Velsagtens en sejr over dårlig hudpleje om man vil. Så man kan vel sige at de er inde i kampen 😉

Shave gelen kræver en del vand, og når der står at man skal fugte ansigtet først, så er det virkelig ment alvorligt. Det gør det dog tilsvarende meget nemt at fordele og massere gelen ud i ansigtet. Gelen har en lille udfordring ved at holde på fugten, så efter første pas erfaring, tog jeg andet pas i 2 etaper. Kinderne og halsen. Det virkede væsentlig bedre.

Når ellers den stadig holder fugt, giver den et ganske fornuftigt glid, sidestillet med toppen af flere mellemklasse produkter.

“beskyttelsen som derimod trækker baren voldsomt op,

hold nu op en behagelig omgang”

 Når vi er ude over fugtudfordringen, kommer det vigtigste punkt, nemlig beskyttelsen. Som derimod trækker baren voldsomt op, hold nu op en behagelig omgang. Selvom jeg på mine trickyspots, trods udtørret gel, gik lidt hårdt på med kniven. Var der ikke skyggen af irritation efterfølgende.

Hudplejen i gelen er heller ikke at overse.Den efterlader, efter kort skyl og dubning, huden blød og lækker.

Da jeg prøvede balmen i går aftes som ansigtscreme, mærkede jeg tydeligt at den ikke gav fugt nok til min hud. Men når den i dag blev kombineret med plejen fra gelen, var det en helt anden historie. Min hud føles silkeblød og velplejet, som jeg sidder og taster dette.

Da dette var min første test, kan jeg ikke helt færdig anmelde produktet endnu. Men mon ikke jeg kan efter en shave med DE næste gang.

Men af en førstegangs oplevelse er jeg bestemt i det muntre og positive hjørne.

Som I kan se er kniven endnu engang den lækre Tata fra Lars Tougaard.

-Rigtig god dag.

Michael Jeppesen – Stilfuld Barbering

En god og plejende start på dagen.

En god og plejende start på dagen.

 

Dagens selvforkælelse

Hud produkter fra Danske Sigr og mango beard balm fra svenske beard brother

Førstehåndsindtrykket af begge produkter er helt i top. Min hud er særdeles velplejet og efterladt med en behagelig men diskret duft. Der nemt ville kunne give plads til en cologne.

Beard Balmen gør bestemt også det den skal. Den trænger nemt ind, dufter fantastisk, samt fugter og plejer skæg og hud længe.

Det kan kun blive en god dag herfra

 

Endnu en billig ebay test. :-)

Endnu en billig ebay test. :-)

Beard balmen fra Rotana koster den lette sum af 14 kr leveret. Så kunne ikke helt lade være. Mine forventninger var tillige med prisen ganske lave, men er blevet gjort til skamme.

Duften er lidt til den parfumerede side, men stadig ganske lækker. Balmen er lidt gelé agtigt og er meget drøj i brug. Da mit skæg normalt er meget krævende overfor de fugtgivende egenskaber i en balm, var jeg også her meget skeptisk overfor det meget billige produkt. Men modsat en del andre og væsentlig dyre balms jeg har prøvet, så giver denne balm virkelig god fugt og holder det længe. Selv efter 14 timer inkl 6 timer i sengen, kan den stadig mærkes på den gode måde.

Den blødgør skægget, den fugter fornuftigt, den fedter ikke og den får skægget til at fremstå sundt og friskt. Samtidig har den et fornuftigt hold, hvilket gør den velegnet til let styling. Alt i alt, til 14 kr. Skal man lede længe efter produkt med lign. Gode egenskaber

Produktet findes på ebay.

Bedfordshire Beard Co. Review

Bedfordshire Beard Co. Review

Bag om producenten.

 Bedfordshire Beard Co blev startet i 2014 af Tom Dowie. Tom begyndte eventyret, da tiden manglede nogle naturlige skægplejeprodukter af høj kvalitet. Han startede med at lave olier og balsam til sig selv og sine venner. BBCo er vokset støt siden, og i dag drives virksomheden af Tom og kæresten Caitlin. Som begge deler samme lidenskab, netop at lave naturlige højkvalitets produkter.

Alle BBCo´s produkter laves stadig den dag i dag i hånen, af dem selv. Alle produkter laves i små batch ad gangen og udelukkende af de bedste og fineste ingredienser.

Emballagen.

I udgangspunktet er emballagen blot en meget simpel aluminiums dåse, med skruelåg. Men dog en af den lidt tykkere slags. Ikke noget prangende, men praktisk. Til gengæld, har man brugt energi på labeldesign og kvalitet. Både side, låg og bund, er flot prydet med en super flot, luksuriøs, stilren og frem for alt vandresistent label. Designet er glossy sort, med flot guldskrift og er virkelig designet med ordene luksus og gentlemens stil for øje. Virkelig et indbydende og lækkert design.

Duften:

En meget ren sandelwood duft, med tryk på wood. Der er ikke tilsat noget ekstra, eller leget med komplimenterende noter. Nej der er her lagt vægt på det simple, enkle og old school duftkoncept og sandelwood duften hos BBCo shaving cream, er derfor meget uspoleret og lige til. Man kan virkelig fornemme trænoterne, sammen med den runde og bløde fylde. Er man til sandelwood, er denne nok en af de mest ukomplicerede sandelwood dufte jeg har prøvet. Virkelig en lækker duft, der bestemt trækker en i luksus stemning. Let, men med god fylde. En der hænger moderat ved efter barbering, men ikke en der vil blande sig hvis man tilførte en cologne som duft efterfølgende.

Performance:

Hvad kan denne creme så. Ja hæng bare på lidt endnu, for det bliver kun bedre her fra. Som så mange andre engelske cremer, så skummer denne virkelig nemt, den kræver ikke meget creme eller vand for at opnå stor fylde og er stort set upåvirket af vandets hårdhed. Med en fibre kost, er resultatet næsten umuligt ikke at få perfekt i første hug, mens den med grævling godt kan kræve lidt øvelse. Mest fordi den nemt optager for meget vand, og modsat mange andre hvor det er en fordel, så er det her som om det standser skumudviklingen. Men kan man dosere vandmængden korrekt, så dannes der af denne creme, et vildt lækkert, voluminøst, nærmest marengs agtigt, tæt og cremet skum.

Skummet er nemt at fordele og føles silkeblødt og åndbart at få på huden. Både ved DE og ragekniv, levere den et rigtig godt glid. Lige ledes er beskyttelsen under barbering også i top. Hudpleje efter barbering er bestemt også til den gode side. Men dog ikke direkte fantastisk.

Med en ingrediensliste af kun de bedste naturlige ingredienser, er denne også velegnet til mænd med sensitiv hud.

Den samlede vurdering:

Bedfordshire Beard Co´s shaving creme, er virkelig et produkt der bør stå på hylden med luksusprodukter. Hele oplevelsen lige fra det visuelle, til dens sublime egenskaber og behagelige duft. Bringer en luksus stemning under barbering, som kun ganske få andre kan levere. Hvad pleje angår, lægger den også højt på listen. Næsten lige så god som top pleje produkter som ex. Jack Black, Phoenix og Van Yulay. Prisen for de 100 ml. på 220 kr., virker umiddelbart af meget. Men for et luksusprodukt, hvor der virkelig er kræset for detaljen. Håndlavet af de bedste og fineste ingredienser. Et produkt hvor luksus oplevelsen er gennemført fra start til slut. Tilmed et produkt, der grundet de små mængder pr gang, vil holde til mange barberinger. Synes jeg godt den kan bære prisen. Der er noget feinsmecker over den, da den kun laves i små mængder, tilmed i hånden og blandt andet derfor bliver lidt en eksklusiv vare.

En luksus shave behøver ikke koste kassen.

En luksus shave behøver ikke koste kassen.

Man kan hurtigt blive skræmt af de høje priser der hurtigt viser sig i denne hobby. Når man skimmer de mange salgssider gennem, møder man ofte 3 cifrede priser, nærmest uanset hvad man er på jagt efter. Sæber til 200 kr, knive til mere end 1000 kr, koste i samme prisleje osv.

Her er et bud på hvordan du billigt kan komme igang med kniv barbering eller bare wetshaving i det hele taget.

Hele sættet her, har kostet mig 165 kr. (Længe leve ebay)

Sæben fra Blue´s er en af de absolut bedste value for money sæber jeg har prøvet. Den skummer utrolig nemt op, giver sublimt glid og beskyttelse, samt plejer huden efterfølgende. med andre ord, alt det man gerne vil have i en sæbe, blot til spot pris. Sæben kan fanges på ebay for ned til 35 kr inkl. levering.

Kosten fra ZY er en rigtig grævling, trods den lave pris. Den er flot lavet og det blanke er faktisk stål, mens enden er emitteret træ. Den har en god tyngde og ligger godt i hånden. Knuden er afskårne grævlingehår, mit gæt er 2. sorterings pure badger. En tæt 22mm. knude, med ganske fornuftigt splay og god backbone. Kosten er ikke verdens bedste til at holde vand og den faktor gør også at den har lidt svært ved at slippe sæben eller cremen. Med andre ord, den kræver lidt teknik. Men igen den koster ikke mange penge, så man skal ikke sammenligne den med dyre kvalitets koste. Men man for uden tvivl rigtig meget kost for sine penge. Kosten kan købes på ebay for den nette sum af 42 kr. leveret.

Aftershaven fra Aqua Velva er ren mandighed på flaske. En duft som agenten spillet af Tommy Lee Jones i cult filmen Men In Black, bruger som sit varemærke. Aftershaven er alkoholbaseret, men har tilpas med plejende egenskaber, til at den ikke udtørre huden og efterlader den behagelig fugtet. Duften er medium til kraftig og bliver hængende et godt stykke tid. Den kan bla. købes hos Normal for hele 39,95 kr.

Kniven og her kan det godt blive lidt besværligt. Kniven fra ZY koster den nette sum af 47 kr leveret. MEN når du køber en ZY eller en Gold Dollar kniv ect. Så er det vigtigt at du “know a guy” der kan slibe den først. For ZY kniven er ikke shaveready ved ankomst. Kniven på billedet her er modificeret en smule, for at komme de fejl til livs den er leveret med. Det kræver en erfaren hånd. Kender du ikke en der kan dette, så søg efter en i gruppen Stilfuld Barbering på facebook, der er nogle stykker der kan. Hvor om alt, er det en fremragende kniv til meget små penge, når først den er gjort i stand. Kniven, kosten og en læderstrop, kan med jævne mellemrum erhverves som sæt for ca 100 kr leveret.

Håndklædet på billedet, kan lige ledes erhverves, men er dog ikke så billigt som de andre ting. De bliver med jævne mellemrum lavet som fællesbestilling i facebook gruppen for ca 65 kr plus porto. Men kan for en mindre merpris leveres uden for fællesbestilling.

Dette er et godt eksempel på, at det ikke behøver at være dyrt at komme i gang. Men bliver man først fanget, er det altså svært, ikke at falde i de lidt dyre produkter med tiden.

Rigtig god tirsdag

/Michael Jeppesen – Stilfuld Barbering.

Meissner Tremonia Natural Bay Rum – Review

Meissner Tremonia Natural Bay Rum – Review

De indledende ord.

 Jeg har længe ønsket mig at prøve de lækre og nærmest skamroste produkter fra Meissner Tremonia. Jeg har læst mange anmeldelser af dem og det skal ikke være nogen hemmelighed, at mine forventninger var høje. Efter lidt test og lidt research. Må jeg dog konstatere at der er en særlig faktor, der gør at denne anmeldelse KUN gælder for Natural Bay Rum serien og ikke de andre. Meissner Tremonia bygger alle deres sæber på en kokosolie base, men ud over det, så er alle deres opskrifter unikke fra duft til duft. Dermed kan denne anmeldese altså kun henvende sig til denne ene serie.   

Bag om Meissner.

Der er tale om et forholdsvis nyt firma. Firmaet tog i år 2014, sin start i Dortmund, hvor de stadig har hovedsæde. Navnet Meissner Tremonia betyder: Meissner (En fra Meisnner ”lige som vi herhjemme siger en Aalborggenser”) Tremonia er efternavnet på grundlæggeren Thomas Tremonia.

Emballagen..

Sæben og cremen kommer i en ret tung sort glaskrukke. Ikke noget unikt syn på nogel måde, den type glasskåle er blevet brugt af mange andre før. Dog er den ganske indbydende. Men deres ettikette er tilgengæld lavet både stilfuld og indbydende. Moderne og enkel. Aftershave lotionen kommer i en lækker glasflaske, som i den grad giver stil over drengen. En god start på førstehåndsindtrykket. Men så kommer aftershavebalmen, der med sin lidt kedelige plasticpumpe, trækker sættet gevaldigt ned. Her kunne man godt have valgt en mere luksuriøs løsning.

 

Bay Rum i særklasse

Jeg har efterhånden prøvet rigtig mange BR produkter, og jeg ynes aldrig rigtigt at duften er mig korrekt afstemt. Her skiller Meisner sig dog kraftigt ud. Da de virkelig har formået at ramme en Bay Rum duft, der lægger sig i særklasse. Rom duften er ikke alkoholisk, men kraftig, dyb, mørk og mandig. Der ud over har man bla. Krydret den med nelliker, som giver den et lækkert sødme touch. Man kunne måske have skruet lidt ned for nellikerne, men det gør ikke noget hvis man kan lide den kraftig krydrede duft. Jeg synes de har præsteret at sammensætte en meget velafbalanceret duft, som bestemt behager min næse. Hvis jeg skulle anbefale en BR duft til nogen i fremtiden, vil jeg uden tvivl henvise dem til denne fryd af en duft.

Skummet:

Der er ikke den helt store forskel på sæben og cremen, men der er jo altid den lille. Meissner er ingen undtagelse på det område.

Lad os starte ved cremen. Den er af den lidt fastere type, som sagtens kan klare at man lader kosten direkte i den. Den er forholdsvis drøj i brug og en skål vil uden tvivl holde meget længe. Den skummer hurtigt op og her viser serien sine første svaghedstegn. For den bliver ikke rigtig cremet. Nej i stedet bliver den mere fluffy og luft gennemhullet. Den føles lidt tør at arbejde med, selvom den indeholder rigeligt med væske. Meissner høre så afgjort til de cremer der tager en del vand, men som ikke som sådan er svær at dosere. Når skummet skal smøres ud, føles den en kende klæbrig, men den lader ig dog nemt fordele. Når det kommer til glid og beskyttelse, synes jeg den halter lidt efter andre gode produkter i samme klasse. Der er helt klart glid til stede, men mere end til stede vil jeg ikke kalde det. Beskyttelsen synes jeg er lidt mangelfuld, med en kraftig høvl som r41, kunne jeg tydelig mærke der manglede noget efterfølgende. Hudpleje efter barbering er okay, man er ikke udtørret eller på anden måde irriteret. Men direkte velplejet, eller ”jeg springer over aftershaven” stadige er den ikke på.

Sæben er i grove træk meget den samme historie. Dog synes jeg skummet er lidt mere tæt med sæben. Samt glid og beskyttelse er markant bedre.

Begge er prøvet med mit eget hårde vandhanevand, kogt vand, koldt vand og demineraliseret vand. Begge produkter skummede markant bedre med demineraliseret vand. Virkelig en kæmoe forskel.

 

Aftershaves:

Lotionen er sindssyg velduftene. Jeg mener virkelig af hele mit hjerte, vanvittig god duft. Den følger som de andre produkter, samme duft, blot med alle duftnoterne uden på tøjet her.  Men meget mere ros om denne har jeg dog svært ved at finde frem. Med dens hele 43% alkohol, er den uhyre kras at få på huden og virker meget udtørrende på min hud. Men duften…. Den er fantastisk.

Men hvad lotionen ikke har, det har deres balm tilgengæld i overflod. Duften er her lidt mere sødlig og afdæmpet end i lotionen. Men hvis man søger balm med plejende egenskaber. Så kan jeg kun sige velkommen indenfor. Den er dejlig drøj i brug, den er nem at smørre ud, trænger forholdsvis hurtigt ind og beroligere huden instant. Den efterlader huden med en meget mild fugted følelse, uden at fedte. Selv morgenen derpå, kan man stadig tydelig føle hvordan den plejer. Virkelig en aftershave der er værd at gå efter.

Samlet set:

Jeg må blankt erkende at Meissner ikke helt har levet op til mine forventninger. Men når det er sagt, så sidder jeg stadig med følelsen af et mærke der virkelig satser på luksus og personligt præg. Der er kræset om produktet i en grad, man som forbruger kan mærke. Alle deres produkter er 100% organiske og man må altså give dem point for at have opfyldt det, samtidig med at de får lavet et så velduftende produkt. Det er de færeste der formår det. Trods denne series små udfordringer, som jeg også kan læse om flere andre steder. Så synes jeg stadig at produktet er godt til prisen. Det er priser i toppen af mellemklassen og tilmed for man det hele i lækker emballage. De er drøje i brug og er man ikke til de direkte cremede skumprodukter, så vil denne let falde i ens smag. Med den omhu man fornemmer fra Meissners side, er jeg bestemt ikke skræmt væk og er på sigt nød til at prøve en af deres andre serier.

#SOTD – A lime in the shave

#SOTD – A lime in the shave

Onsdag med gå skyer, let regn og generelt ikke meget at få smilet frem over. Den kommende måneds regninger begynder så småt at tikke ind, mens hverdages ræs stille suser forbi, godt sløret i madpakker og børnehalløj. Men ind mellem alt det, SKAL der findes tid til den gode barbering.

Efter at en snak i går bla. faldt på Mondial Antica Barberia, var det uden tvivl den der skulle i skålen idag. Dens lækre søde lime duft, kombineret med super gode egenskaber, gør den til en af mine keepers.

Til opskumning brugte jeg min favoritkost, den Costume made ByWandahl Finest Silvertip Badger. Virkelig en lækker kost, der kan holde uhyggelig meget vand i sig.

Som pre-shave, blev det Dear Barbers Shave oil. En olie der ud over at give super glid for kniven, også er tynd og nem at fordele.

Kniven blev i dag den tunge R. Holder. virkelig en kniv med noget tyngde og en størrelse der ligger rigtig godt i hånden. Men man skal holde tungen lige i munden, det er ikke nogen begynderkniv.

Egentlig skulle det hele være afsluttet i en sky af  lime aftershave. Men da jeg ikke har noget af det på hylden for tiden, gik jeg med det sikre valg. Tonic: Esprit de Valdemar, Aftershave: Taylor of old bond street – Mr. Taylor Gel.

Sidst fik skægget en omgang skægolie med massere af lækker citrus duft, BIG SUR fra Golden Beards.

En super barbering, der har efterladt mine kinder og hals totalt BBS. Samt velplejet og veltilpas.

God dag til jer alle

/Michael Jeppesen – Stilfuld Barbering